Baggrunden for det hele:

 

Institut For Matematiske Fag, AaU holder hvert efterår det vi kalder en projektcafe, hvor vi præsenterer en række mulige emner til inspiration for studieretningsprojekter.

 

http://www.math.aau.dk/

 

Vi inviterer gennem vores matematiklærernetværk, der af historiske grunde begrænser sig til Nordjylland - MEN I er meget velkomne til at komme med.

(Man kan sende en mail til , og bede om at blive sat på mailinglisten for gymnasielærer i matematik).

 

Sidste år præsenterede jeg det test, der hedder χ2-testet for uafhængighed- Der som så meget andet statistik er helt oplagt til tværfaglige temaer. Man kan faktisk sige, at

 

Statistik får først sit liv i tværfagligheden

 

Netværket bestyres af lektor Lisbeth Fajstrup, der også er medlem af Fagligt Forum i matematik

 

Fagkonsulent Bjørn Grøn rettede en forespørgsel til os som universitet:

 

Hvad vil I gerne ha’ eleverne skal kunne af statistik, når I får dem?

 

Med bibetingelsen: Der skal kunne stilles skriftlige opgaver i det på B-niveau.

 

Planen var, at det skulle træde i kraft fra dette års optag - MEN det er udskudt til næste års optag.

 

Svaret på hvad vi gerne vil have, de skal kunne af statistik, når vi får dem er:

 

Ingenting!

 

Vi tager alligevel fat fra bunden igen for dem, der skal læse hos os.

 

Men for alle dem, der IKKE skal læse statistik eller lignende, så synes vi, at hvis de kan lære, at der er noget der hedder

 

Systematisk variation og tilfældig variation

 

En sjov og oplysende side om det tema er

 

http://understandinguncertainty.org/

 

hvor David Spiegelhalter, professor, statistiker, Cambridge University, og æresdoktor ved AaU er hovedforfatter.

 

Men det er selvfølgeligt ikke konkret nok. Så enden på det bliver, at vi tager χ2-test ind, som det, der kan stilles skriftlige opgaver i på B-niveau. Det er nemt at lære på et intuitivt niveau- meget praktisk anvendeligt og regneteknisk simpelt - også for de knap så stærke elever. Og så er der masser af udfoldelsesmuligheder for de stærke elever også.

 

Jeg har skrevet et udkast til et undervisningsmateriale – andre har arbejdet videre på det. Og der har desværre ikke været tid til, at vi har kunnet blive enige om hele det skrift, der er blevet præsenteret på forskellige møder.

Man kan hente mit skrift på: (altså det, JEG er enig i ! )

http://www.math.aau.dk/highschool/chi2JULI09.pdf